Beeldend kunstenaar Anne Hildrink uit Kloosterburen werd door Groningen Seaports en de gemeente Delfzijl gevraagd een schetsvoorstel te maken voor Farmsumerpoort. Vanwege de grootte van het terrein vroeg ze Lambert Kamps deze opdracht samen met haar op te pakken. Het idee was om met beide rotondes die op het terrein aanwezig zijn iets te gaan doen. Kamps ontwierp Heroes voor de rotonde van de Houtlaan en Hilderink ontwierp het kunstwerk van a naar b voor de rotonde aan het einde van de Koperweg.
Hilderink liet zich inspireren door de locatie die ze typeerde als een mooie stille poëtische plek waar tijd en elementen samenkomen. Veel van de historie van Delfzijl is op deze afgelegen plek nog af te lezen of komt er samen: de twee waterwegen, het oude cultuurlandschap aan de overkant, de nieuwbouw woonwijk aan de andere kant van het water, het industriegebied zelf met grote internationale bedrijven en kleinschalige ambachtelijke bedrijven.
Het poëtische van de plek, einde weg , de route er naar toe maar ook de nieuwe brug die het terrein beter moet ontsluiten, bepaalden haar idee voor dit kunstwerk.
Het begint bij de brug. Daar plaatste ze op betonnen zuiltjes het alfabet in eenvoudige stalen letters. Via woorden als ‘getijde’, ‘achterland’ en ‘sterrenhemel’, die allemaal associëren met het gebied, kom je bij de rotonde, waar een gedicht van Jan Glas te zien is. Het Groninger gedicht is in een cirkel op de rotonde geplaatst. Exact 180 tekens inclusief spaties:
Dit is n plek om even ien tied te wezen en as ik domment wieder goa noar n andere plek ien tied keer ik meschain ains weerom noar hier bin ik t midden maank wodder lucht en laand
Daarmee wordt het kunstwerk een taalroute, taal die verbonden is met het terrein en Delfzijl, uitgevoerd in materiaal dat aansluit bij het karakter van het terrein.