De Groninger kunstenaar Allie van Altena voorzag in opdracht van de provincie Groningen, de slibopslagtank op het waterzuiveringsterrein in Weiwerd van schilderingen. Van Altena is vooral bekend als tekenaar; doorgaans werkt hij met houtskool op papier. Deze kunstopdracht betekende een avontuur op een geheel onbekend terrein: een schildering op een rondlopende drager van 75 vierkante meter.
Van Altena zocht naar een verfrissend en glanzend contrast met de grauwe omgeving en wilde de omkering die op dit terrein voortdurend plaatsvindt, van vuil naar schoon water symboliseren. Hij koos het zwart-wit contrast en maakte daarmee een oneindig doorlopende opeenvolging van zwarte en witte blokken. Op een bepaald punt wordt die reeks onderbroken door een rood, zwart, wit en ivoor vlak. Kleuren die dezelfde beginletters hebben als de afkorting RWZI. De Delftsblauwe tegels, die Van Altena precies op de scheidslijnen van de zwarte en witte vlakken schilderde, vertegenwoordigen voor hem de schoonheid ven frisheid van het Nederlandse landschap.
Bron: Kunst aan de kust; buitenbeelden in en om Delfzijl, E. R. Bouma en C. ten Bruggencate. Uitg. van de Culturele Raad Delfzijl, 1999.
Allie van Altena
Beeldend kunstenaar Allie van Altena (Delft, 1952), specialisatie tekenen, woont en werkt in Engelbert.
Hij volgde van 1973 tot 1975 een kunstopleiding aan de Academie voor Kunst en Vormgeving St. Joost in Breda en bezocht van 1976 tot 1979 de Academie van Beeldende Kunsten Rotterdam. Van 1978 tot 1981 maakte hij deel uit als gitarist van de Rotterdamse punkgroep RONDOS. Van Altena is als docent verbonden aan de Academie Minerva.
Van Altena heeft in de afgelopen 25 jaar een bijzondere werkmethode ontwikkeld inzake het tekenen. Hij legt zijn tekenbladen, die aan beide zijden betekend zijn, bewust op stapels waardoor het ene werk een spoor van houtskool en pastelkrijt kan nalaten op een ander. Het toeval speelt een belangrijke rol bij het “besmetten” van de tekeningen. De tekeningen zoeken zo ook hun eigen toon en betekenis.
De tekeningen van Allie van Altena hebben zowel een verleden als een toekomst. Een tekening kan af zijn en zich uitstekend lenen voor een presentatie in galerie of museum, maar daarna kan ze weer probleemloos worden opgenomen in het werkproces en door nieuwe omstandigheden rijpen voor een nieuwe toekomst, een ander leven. Solliciteren kunstwerken in traditionele zin naar een eeuwigheid? Van Altena relativeert die denkwijze door ze een bestaande status te ontnemen. Er is geen oorspronkelijke staat. Alles is altijd in verandering. Van Altena noemt deze unieke werkmethode “composterend tekenen”.
Werk van Van Altena bevindt zich in de collecties van onder andere het Stedelijk Museum Amsterdam, het Stedelijk Museum Schiedam, het Groninger Museum, en Museum het Valkhof in Nijmegen. Ook Gasunie, UMCG Groningen, Aegon, ABN-Amro en de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed hebben zijn werk aangekocht.
Van Altena exposeerde in Nederland, Duitsland, Italië, Polen, België en Engeland. In 2011 was werk van Van Altena opgenomen in de tentoonstelling All About Drawing, 100 Nederlandse kunstenaars, in het Stedelijk Museum Schiedam.